Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie pierwszej. Inspiracją do twórczych poszukiwań jest pakiet "Z Ekoludkiem w szkole".
Opracowała: Sylwia Brzyska
Ośrodek tematyczny: Wiosenne przebudzenie
Temat dnia: Na wiosennej łące Cele operacyjne: Uczeń: - rozpoznaje i nazywa kwiaty wiosenne, - ustnie opisuje wygląd wiosennych kwiatów, - wymienia poznane nazwy roślin chronionych, - posługuje się pojęciem rośliny chronione, - aktywnie słucha muzyki, - czyta i rozumie przeczytany tekst, - zapisuje odpowiedź pełnym zdaniem, - zgodnie współpracuje w grupie, - dodaje i odejmuje w zakresie 20, - porządkuje liczby według instrukcji, - tworzy makietę „wiosennej łąki”, - śpiewa piosenkę, - rozwiązuje zagadki, - dokonuje ewaluacji zajęć.
Metody: pogadanka, pokaz, praca z tekstem, działań praktycznych
Formy: praca zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana, grupowa jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: kaseta z nagraniem muzyki wiosennej – E. Grieg „Poranek” z suity „Peer Gynt”, ilustracje kwiatów wiosennych, tablice roślin chronionych, ilustracje, teksty i ćwiczenia z podręcznika „Z Ekoludkiem w szkole” część 4, plątaninka literowa, sylwety kielichów kwiatowych i liści, karty pracy, makieta „wiosenna łąka”.
Przebieg zajęć: 1. Słuchanie muzyki wiosennej – E. Grieg „Poranek” z suity „Peer Gynt”.
2. Rozmowa na temat nastroju wysłuchanej muzyki i ilustracji w podręczniku na str. 38 – uczniowie wypowiadają się, udzielają odpowiedzi na pytanie „Co obudziła wiosna?"
3. Pisanie odpowiedzi na pytanie: „Co obudziła wiosna? po uprzednim omówieniu ortgramów.
4. Odczytywanie nazw kwiatów wiosennych i roślin chronionych na podstawie ilustracji i tablic roślin chronionych.
5. Wyjaśnienie, co to znaczy, że niektóre rośliny są pod ochroną. Odczytanie słów Ekoludka na str. 41 w podręczniku.
6. Podanie przez nauczyciela tematu zajęć: Dziś utworzymy w naszej klasie „wiosenną łąkę”, a co na niej będzie, dowiecie się, gdy rozwiążecie plątaninkę. a) Uczniowie rozwiązują plątaninkę i odczytują hasło
b) Nauczyciel zapowiada: Jakie to będą kwiaty dowiecie się, gdy wykonacie prace w grupach.
7. Podział uczniów na grupy przez losowanie papierowych kwiatków w pięciu kolorach.
8. Uczniowie w grupach otrzymują części roślin chronionych (wycięte z papieru): kielichy kwiatowe i liście z działaniami matematycznymi. Jedna grupa otrzymuje 5 kwiatków w tym samym gatunku oraz karty pracy z działaniami, sylabami i poleceniem.
I. grupa
|
przebiśniegi
|
12 – 6 = 6 ŚNIE
|
20 – 10 = 10 PRZY
|
18 – 9 = 9 PRZE
|
7 + 6 = 13 ŚNIEG
|
15 – 7 = 8 BI
|
5 + 6 = 11 GNIE
|
9 + 3 = 12 BE
|
13 – 8 = 5 GI
|
|
II. grupa
|
krokusy
|
8 + 9 = 17 SY
|
13 – 5 = 8 SO
|
20 – 6 = 14 KU
|
12 – 8 = 4 RO
|
5 + 6 = 11 KRO
|
20 – 14 = 6 KY
|
III. grupa
|
przylaszczki
|
9 + 9 = 18 PRZY
|
14 – 7 = 7 PRZE
|
12 – 9 = 3 LECZ
|
17 – 13 = 4 CZKI
|
10 – 4 = 6 LASZ
|
5 + 12 = 17 PASZ
|
IV. grupa
|
zawilce
|
11 – 9 = 2 ZE
|
13 – 6 = 7 ZA
|
9 + 6 = 15 CE
|
7 + 7 = 14 WLE
|
7 + 9 = 16 WE
|
8 + 5 = 13 WIL
|
V. grupa
|
sasanki
|
8 + 8 = 16 KI
|
13 – 6 = 7 MI
|
11 + 9 = 20 SA
|
12 – 6 = 6 PAN
|
15 + 4 = 19 SAN
|
15 – 9 = 6 NA
|
Polecenia dla grup: I. grupa Oblicz działania. Wybierz wyniki jednocyfrowe i ułóż je od największego do najmniejszego. Odczytaj nazwę kwiatów chronionych – przebiśniegi.
II. grupa Oblicz działania. Wybierz wyniki dwucyfrowe i ułóż je od najmniejszego do największego. Odczytaj nazwę kwiatów chronionych – krokusy.
III. grupa Oblicz działania. Wybierz wyniki parzyste i ułóż je od największego do najmniejszego. Odczytaj nazwę kwiatów chronionych – przylaszczki. IV. grupa Oblicz działania. Wybierz wyniki nieparzyste i ułóż je od najmniejszego do największego. Odczytaj nazwę kwiatów chronionych – zawilce.
V. grupa Oblicz działania. Wybierz wyniki dwucyfrowe i ułóż je od największego do najmniejszego. Odczytaj nazwę kwiatów chronionych – sasanki.
9. Odszukiwanie kwiatów chronionych na ilustracjach w podręczniku (str. 40), natablicach z roślinami chronionymi i w albumach.
10. Ustne opisywanie wyglądu kwiatów chronionych – w grupach – wysokość, wielkość i kolor kielichów kwiatowych, kształt liści.
11. Kolorowanie sylwet kielichów i liści odpowiednimi kolorami kredek według obserwacji, bardzo dokładnie i starannie.
12. Przyklejanie kwiatów na „wiosennej łące” (arkusz jasnozielonego papieru, formatu A 0) w oznaczonych liczbami miejscach – liczby, to wyniki działań, które tworzyły hasła, kielichy i liście mają na odwrocie także zapisane wyniki działań.
13. Dobieranie (czytanie) przygotowanych podpisów – nazw kwiatów i przyklejenie pod odpowiednimi gatunkami kwiatów.
14. Nadanie tytułu „Wiosenne kwiaty chronione” i umieszczenie go na „wiosennej łące”.
15. Śpiewanie piosenki o wiośnie „Wiosenne bum-bum”.
16. Samodzielne rozwiązywanie zagadek o kwiatach wiosennych. Pisanie nazw kwiatów w podręczniku na str. 41.
17. Ewaluacja zajęć: - Co się podobało? - Co sprawiało trudności? - Co było łatwe? - Co trzeba zmienić?
|